Crowdfunding: brengt geld en mensen samen

Niet alleen maakt de voorstelling Trap van De Jongens haar debuut op Jonge Harten, ook in de financiering hiervan vind je een primeur. De voorstelling is namelijk gedeeltelijk tot stand gekomen door middel van crowdfunding. Dankzij de crisis wordt de subsidiekraan steeds steviger dicht gedraaid, kunstenaars moeten op zoek naar alternatieve geldstromen en crowdfunding is een manier om projecten toch van de grond te krijgen.

Door: Rosa van der Woude

Crowdfunding werkt als volgt: iemand heeft een idee voor een project en geen geld om dit te realiseren. Hij of zij biedt het project plus begroting aan op een platform en vraagt the crowd om een bijdrage. Vele investeerders doneren vele kleine bedragen en maken het project zo mogelijk.

Het op deze manier tot stand brengen van projecten is relatief nieuw, het concept is rond 2004 ontstaan in Amerika en in 2009 overgewaaid naar West Europa. Vanaf 2009 is ook het Amsterdamse initiatief voordekunst.nl ontwikkeld, een online platform voor crowdfunding van kunstprojecten dat in eerste instantie samenwerkte met Sellaband, een van de eerste voorbeelden van deze manier van financieren.

Het Amsterdamse voordekunst.nl bleek zo’n succes dat de Kunstraad Groningen na de aangekondigde bezuinigen op kunst en cultuur besloot een Groningse divisie op te zetten: de website voordekunst.nl/groningen. Deze onderscheidt zich doordat de hierop aangemelde projecten een Gronings karakter moeten hebben.

Na goedkeuring wordt er een termijn vastgesteld waarbinnen het beoogde bedrag binnen moet zijn. Wordt de termijn niet gehaald, dan gaat het project niet door. Donateurs kunnen hun geld in dat geval in een ander project investeren of terugkrijgen. Verder krijgen donateurs altijd iets terug in ruil voor hun gift, dit kan een toegangskaartje zijn, een privéopvoering, een meet&greet of iets totaal anders.

Naast dat crowdfunding een innovatieve manier is om fondsen te werven, zorgt het ook voor een veel hechtere band tussen performer en publiek. De eerste krijgt een veel beter beeld van wie zijn of haar kunst een warm hart toedraagt en de tweede wordt veel nauwer betrokken bij de totstandkoming. Via updates op de site worden donateurs op de hoogte gehouden van het proces.

Voor De Jongens pakte het experiment positief uit, zij hadden 3000 euro nodig en dit moest binnen twee maanden binnen zijn. Dit is gelukt, ze hebben zelfs vier euro teveel gekregen. De 3004 euro is door 75 donateurs gestort, dat betekent dat er gemiddeld iets meer dan veertig euro is overgemaakt.

Gelukkig is de voorstelling niet alleen toegankelijk voor donateurs, Trap is elke avond tot en met 1 december vanaf 20:30 te zien in Werkplaats De Jongens aan het Damsterdiep 299. Als je deze poëtische slapstick over het reiken naar het onbereikbare gaat bekijken: trek warme kleren aan!

Advertenties