Thuiskomen in het café

Het Jonge Harten café is omgebouwd tot schoollokaal. De schooltafeltjes (die ook te koop zijn op de veiling aanstaande zaterdag) staan in rijtjes achter elkaar. Dame Flux geeft een spreekbeurt over ridders, rovers en redders. Ik heb het gevoel dat ik weer op de basisschool zit. De woorden worden uitgesproken zoals mijn klasgenoten dat vroeger ook deden tijdens een spreekbeurt: hakkelend over de lange woorden en heel geconcentreerd.

Door: Moeps Stellingwerf

Wanneer ze haar verhaal onderbreekt met een liedje vergeet ikdat ik in een klaslokaal zit. Het is alsof ik naar mijn zusje zit te kijken die haar eigen geschreven liedjes voordraagt. Mijnoudere broer zit aan de muziekknopen en ze heeft zelf een achtergrond getekend. Vergelijkbaar met Spinvis op zijn eigen zolder, kijk ik nu naar Dame Flux in de huiskamer van Jonge Harten.

Naast jonge theatermakers biedt Jonge Harten ook een podium voor jonge muzikanten. Tijdens het festival zijn verschillende muzikanten geprogrammeerd zowel in het café als in deSpieghel. Maar Dame Flux is veel meer dan muziek. Ze zingt surrealistische teksten met een huiselijk sfeer. Bijvoorbeeld over huisdieren: “Als huisdieren konden praten zouden ze nu even stil vallen.” Achter op het scherm verschijnen met viltstift getekende katten en honden.

Het Jonge Harten café is als een huiskamer voor de medewerkers van het festival en met Dame Flux voelen we ons nog meer thuis.

Fotografie: Richard Lahuis

