Cadeautje

Vier tweedejaarsstudenten van Minerva hebben zich dit jaar, geheel vrijwillig, gestort op de promotie van Jonge Harten in het kader van het vak Dramaturgie. Uren brainstormen, discussiëren, filmen en monteren, maar dan heb je ook wat. “Het kostte nogal wat tijd, maar we wilden ook echt iets van kwaliteit afleveren,” zegt Marie van Linschoten, één van de vier studenten.

Door: Hannah Ellens

Bij de opening van het Jonge Harten Café op de Grote Markt werd het promotiefilmpje dat de studenten maakten met trots getoond. Minerva voor Jonge Harten, heet het. Dat klinkt als een cadeautje, en zo voelt het ook. Marie: “Jonge Harten hoort bij Groningen zoals Oerol hoort bij Terschelling. De stad hoort bij het festival.”

“Samen besluiten dat je ergens anders bent”
De uitsmijter van het filmpje is een quote van theatervormgever Ascon de Nijs. “We wilden iets zeggen dat er niet te dik bovenop zou liggen. Theater zet aan tot nadenken, je wilt wat teweeg brengen. Je brengt publiek en theater samen, Groningen en Jonge Harten. Iedereen zou erheen kunnen,” legt Marie uit.

Het filmpje speelt zich af in de Herestraat, een iconische plek van Groningen. Terwijl tientallen mensen in rap tempo de straat doorwandelen, lijken twee mensen zwevend in slow motion dichterbij elkaar te komen. Precies het idee. “Jonge Harten verandert je tempo: het laat je even anders kijken naar de plek waar je altijd al bent. Het verandert je besef van tijd en ruimte in Groningen.”

Advertentie